1. Aktivity realizované na školní zahradě SZeŠ Písek
(informace, badatelská činnost, pracovní listy)
Úprava vodního režimu školní zahrady
- Voda v krajině, vodní bilance stanoviště
- Rostliny podle nároků na množství vody
- Adaptace rostlin na nedostatek vody na stanovišti
- Význam vody pro živočichy
- Hospodárné využívání vody v krajině a na školní zahradě – způsoby zavlažování, využívání dešťové vody v podmínkách školní zahrady
- Úpravy vodního režimu v krajině – odvodňování/zavlažování
- Poznávání jednotlivých druhů rostlin a živočichů v návaznosti na přírodní prostředí školní zahrady
- Monitorování srážek, porovnávání jednotlivých způsobů zavlažování
Vybudování vodního/mokřadního biotopu – jezírka
- Vodní/mokřadní biotop a jeho faktory klimatické, hydrické a edafické prostředí
- Rostliny a živočichové vodního/mokřadního biotopu
- Význam vodního/mokřadního biotopu pro mikroklima krajiny
- Možnosti zadržování vody v krajině
- Poznávání jednotlivých druhů rostlin a živočichů v návaznosti na vodní/mokřadní biotop
- Sledování biodiverzity, potravních vazeb
- Sukcese stanoviště
- Význam retence vody v krajině
Vytvoření skalky – prezentace výsušného biotopu/ještěrkoviště
- Rostliny a živočichové výsušného stanoviště
- Adaptace na nedostatek vody v krajině
- Mikroklima výsušného stanoviště
- Biodiverzita výsušného stanoviště
- Poznávání jednotlivých druhů rostlin a živočichů výsušného stanoviště
Vysazení kolekce rostlin – podpora biodiverzity školní zahrady
- Léčivky
- Trvalky
- Letničky
- Zelenina
- Ovocné stromy a keře
- Rostliny a jejich nároky na podmínky prostředí
- Monitorování biodiverzity školní zahrady v čase
- Pozorování změn v biodiverzitě s ohledem na fenologické aspekty
- Šetrné hospodaření ve využívání vody na školní zahradě
2. Aktivity realizované ve škole
(se zaměřením na mineralogii Písecka – informace, badatelská činnost, případné zařazení pracovních listů, po domluvě terénní expedice do Píseckých hor)
- Základní informace – mineralogie Písecka
- Poznávání minerálů Píseckých hor
- Historie a poznávání „zapomenutých“ minerálů Píseckých hor
- Prezentace vzorků minerálů
- Předávání zkušeností odborníka z oblasti mineralogie
- Terénní mineralogická expedice v případě zájmu
3. Aktivity v areálu ŠS SZeŠ Písek, Dobešická ulice
- KOMENTOVANÁ PROHLÍDKA AREÁLU (prohlídka dolní i honí části ŠS – zvířata, mechanizace)
- KOMENTOVANÁ PROHLÍDKA PAVILONŮ CHOVU ZVÍŘAT (prohlídka dolní i horní části ŠS – pavilon malochovu, pastevní areál, produkční stáj, dojírna, odchov telat, chov včel)
- CHOV KONÍ – prohlídka ustájených kusů, venkovní plocha pro práci s koňmi, jízdárna, ukázky práce s koňmi, možnost projížďky – dle věku a zdatnosti žáků (pouze s odborným dohledem)
- MECHANIZACE ŠKOLNÍHO STATKU – prohlídka zemědělské techniky (nové i v depozitu), možnost projížďky traktorem (pouze s odborným dohledem)
- ODBORNÉ SOUTĚŽE – soutěž v praktických zemědělských činnostech a dovednostech (dojení na modelu dojnice, poznávání rostlin, živočichů, mechanizačních prostředků, skládání puzzle s odborným zaměřením, zábavné kvízy, atd.)
- MLÁĎATA NA ŠKOLNÍM STATKU – poznávání mláďat jednotlivých druhů zvířat ustájených na ŠS, ukázky ošetřovatelské péče, možnost vyzkoušet si „chov na nečisto“ (pouze dle aktuálního stavu zvířat na ŠS)
- ODBORNÁ PŘEDNÁŠKA pro vyšší ročníky nebo pedagogy ZŠ – téma dle dohody (chov zvířat, pěstování rostlin, veterinární péče, výroba a zpracování mléka, chov koní v ČR, vývojové trendy zemědělské mechanizace, atd.)
- ZÁJMOVÝ CHOV ZVÍŘAT – ukázky chovu domácích mazlíčků – morčata, králíci, kočky (pouze dle aktuálního stavu zvířat na ŠS)
- CHOV DRŮBEŽE – komentovaná prohlídka chovaných druhů drůbeže na ŠS, poznávání jednotlivých druhů a způsobů jejich chovu (kur domácí, husy, kachny, perličky, krůty, holubi – pouze dle aktuálního stavu zvířat na ŠS)
- VZOROVÁ STÁJ ROBOTIZACE V ZEMĚDĚLSTVÍ – dojící robot, robotická dojící ruka a další možné robotické vybavení stáje – program v přípravě